Appositive (Theory, Example, Discussion)

https://7esl.com/appositive-phrase/

A.    Theory
In TOEFL test, there are so many type of question. One of the structure of TOEFL test is Appositive. The structure of appositive sometimes can cause confusion. It also can be mistaken because its means seems ambiguous.
An appositive can be a noun or a pronoun that comes before or follows a noun and describes it further. It’s composed of an appositive and the modifiers contained in it. An appositive phrase gives useful information that can be relied upon to identify a noun or pronoun that follows it.

B.     Writing Appositive
Appositive is surrounded by commas. Commas are the main role of appositive yet it is the main area where people tend to make mistakes when using appositive phrases. There are instances where commas are necessary, while others are not. There are 2 forms of appositive:


a.      Subject + comma + appositive + comma + verb

b.     Appositive + comma + subject + verb

The difference of  these two forms is the first one, the appositive will be found in the midle of the sentence and the subject must be located in the beginning of the sentence. While the second, the appositive will be found at the first of the sentence and will be separated by the comma before the subject written.

C.    Example and Discussion


Multiple Choice (5)
1.     Jin, _______, is the tallest member in the group.
a.     The oldest member of BTS
b.     Last week
c.     Has a unique voice
d.     None of them
Pembahasan : Jawaban yang benar adalah A karena berdasarkan aturan dalam menulis kalimat appositive apabila terdapat subject di awal kalimat harus diikuti dengan tanda koma dan diikuti dengan frasa appositive. Jawaban A menjelaskan appositive yang terdapat pada kalimat soal diatas.
2.      _______, Jimin is sitting next to Lisa in the class.
a.     My best friend
b.     Fortunately
c.     Yesterday
d.     Because of
Pembahasan : Jawaban yang benar adalah A, karena apabila subject berada dibelakang koma, maka kalimat  appositivenya berada di sebelum koma. Jimin adalah subjek dari kalimat tersebut dan untuk menjelaskan mengenai subjek, maka dibutuhkan appositive.
3.     CHOOSE THE APPOSITIVE from this sentence: My uncle Jin, a war veteran, guides daring young boys to join the army.
a.     My uncle
b.     A war veteran
c.     Guides daring young boys to join the army
d.     None of them
Pembahasan : Jawaban yang benar adalah B karena pada soal tersebut terdapat 3 bagian kalimat yang terpisah oleh tanda koma. Bagian pertama yaitu my uncle Jin menunjukan subject dari kalimat tersebut. Bagian kedua yaitu a war veteran merupakan bagian dari appositive. Sedangkan bagian ketiga yaitu guides daring young boys to join the army merupakan bagian dari verb dan keterangan dari kalimat tersebut.
4.     CHOOSE THE APPOSITIVE from this sentence: John, where are you moving? I am moving to the best state in America, Texas.
a.     John
b.     Moving
c.     Texas
d.     No Appositive
Pembahasan : Jawaban yang benar adalah C.
5.     The insect, a cockroach, is crawling across the kitchen.
a.     Correct
b.     Not correct
Pembahasan : Jawaban yang benar adalah A. Kalimat appositive merupakan kalimat yang digunakan untuk menjelaskan subjek. Sehingga, subjek yang dijelaskan pada kalimat di atas yaitu seekor kecoa yang sedang berjalan melewati dapur.



Error Analysis (10)

Note : Bold = Subject and Underline = Appositive
1.     My mom, Syam is really good at cooking. (correct)
Pembahasan : Pada kalimat diatas terdapat subjek yaitu Syam, kemudian kata my mom merupakan appositive yang menjelaskan mengenai subjek. Cooking merupakan bentuk gerund.

2.     My neighborJennie picked me up last night but I was not home. (correct)
Pembahasan : Pada kalimat diatas terdapat subjek yaitu Jennie, kemudian kata my neighbor merupakan appositive yang menjelaskan mengenai subjek.

3.     Kuma my sister’s dog likes to run in a wheel. (incorrect)
Pembahasan : Pada kalimat diatas merupakan bentuk appositive yang salah karena tidak mengandung tanda koma yang seharusnya memisahkan kalimat dan memberikan arti yang berbeda. Sehingga, kalimat yang benar yaitu Kuma, my sister’s dog, likes to run in a wheel. Kuma merupakan subjek dari kalimat tersebut sedangkan my sister’s dog merupakan bentuk appositive.

4.     Miss Manoban, a freelance editor, is writing this blog. (correct)
Pembahasan : Pada kalimat diatas terdapat subjek yaitu Miss Manoban, kemudian kalimat a freelance editor merupakan appositive yang menjelaskan mengenai subjek.

5.     Thanks to my brother Taehyung for his support while I wrote this book. (incorrect)
Pembahasan : Pada kalimat diatas merupakan bentuk appositive yang salah karena tidak mengandung tanda koma yang seharusnya memisahkan kalimat dan memberikan arti yang berbeda. Sehingga, kalimat yang benar yaitu Thanks to my brother, Taehyung for his support while I wrote this book. Taehyung merupakan subjek dari kalimat tersebut sedangkan to my brother merupakan bentuk appositive.

6.     Speaker, author, and consultant, Mary Smith, is revolutionizing hair care. (incorrect)
Pembahasan : Pada kalimat di atas seharusnya setelah subjek yaitu Mary Smith tidak perlu ditambahkan tanda koma karena kalimat speaker, author, and consultant merupakan bentuk appositive.

7.     Kimberly’s favorite food, Kimchi is ready on the table. (correct)
Pembahasan : : Pada kalimat diatas terdapat subjek yaitu Kimchi, kemudian Kimberly’s favorite food merupakan appositive yang menjelaskan mengenai subjek.

8.     Jimmy was afraid that Butch the biggest bully in school wanted to fight him on the playground; Jimmy did not have a death wish! (incorrect)
Pembahasan : Pada kalimat diatas merupakan bentuk appositive yang salah karena tidak mengandung tanda koma setelah subjek yaitu Jimmy. Sehingga, kalimat yang benar yaitu Jimmy was afraid that Butch, the biggest bully in the school, wanted to fight him on the playground.

9.     Cindy found that, she like her older brothers, enjoyed collecting art more than creating it. (incorrect)
Pembahasan : Pada kalimat diatas merupakan bentuk appositive yang salah karena letak tanda koma yang salah. Seharusnya, kalimat yang benar yaitu Cindy found that she, like her older brother, enjoyed collecting art more than creating it.

10.  Maura along with the rest of her school's swimming and soccer teams had taken months to prepare for the intramural sports meet. (incorrect)
Pembahasan : Pada kalimat diatas merupakan bentuk appositive yang salah karena tidak mengandung tanda koma yang seharusnya memisahkan kalimat dan memberikan arti yang berbeda. Sehingga, kalimat yang benar yaitu Maura, along with the rest of her school's swimming and soccer teams, had taken months to prepare for the intramural sports meet.


Refferences:

[1]  Mr Sudarmono, Edhie dan Tim English Power, Best Preparation : Tips & Trik Plus Bank Soal.

Komentar